Сергій Поважнюк: Український бізнес має отримати дієві механізми захисту в умовах посилення глобального протекціонізму

21.05.25

Поважнюк Сергій Станіславович

20 травня 2025 року у Києві відбулася п’ята щорічна конференція «Торгові війни: мистецтво захисту», яка стала ключовою платформою для обговорення викликів, що постають перед українським бізнесом в умовах агресії, тиску імпорту та змін на глобальних ринках. У заході взяв участь Сергій Поважнюк, заступник директора з питань розвитку ДП «Укрпромзовнішекспертиза».

Сергій Поважнюк наголосив на необхідності системного підходу до захисту національного виробника в умовах війни, логістичних бар’єрів та агресивної конкуренції з боку країн-сусідів. Окремо він звернув увагу на стрімке зростання імпорту з Китаю – за рік майже в півтора раза. Частина продукції не виробляється в Україні, але значна частка китайських товарів – це пряме витіснення вітчизняної продукції.

«Єдиним дієвим інструментом захисту залишаються антидемпінгові заходи. Компенсаційні розслідування майже не проводяться через складність доведення субсидій, спеціальні заходи не застосовуються через політичні зобов’язання перед ЄС. Тобто інших робочих механізмів у бізнесу фактично немає», – підкреслив він.

Спікер закликав створити систему моніторингу імпорту, яка дозволить своєчасно виявляти аномалії – наприклад, «сіру» продукцію з рф, яка надходить через треті країни під іншими маркуваннями. Така система, на його думку, дасть змогу попереджати шкоду ще до того, як вона стане незворотною.

У своєму виступі Сергій Поважнюк також навів приклад ситуації з білоруським цементом, який після введення антидемпінгових мит почали ввозити в Україну у вигляді газоблоків (у їх виробництві основний компонент – цемент). Це створило серйозну загрозу для української галузі, яка успішно сформувалась за останні 15 років. Вчасна реакція виробників газоблоків, які ініціювали антидемпінгове розслідування, дозволило вчасно припинити демпінговий імпорт.

Крім цього, заступник директора ДП «Укрпромзовнішекспертиза» представив дані щодо готовності українських виробників до участі у відновленні країни. За результатами дослідження, проведеного у 2022-2023 роках, українська промисловість здатна покривати понад 90% потреб у будівельних матеріалах, за винятком скла, де потужностей поки немає.

«Наше завдання – розвивати виробництво і нарощувати експорт. Але без врівноваження умов конкуренції ми не зможемо зберегти жодну галузь», – резюмував він.